تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
a castel in the dark


تا حالا شده موقع خواب متوجه شده باشین که دارید خواب یا همون رویا میبینین؟ به این کار میگن رویاپردازی که بیشتر مردم هر چند وقت یه بار اتفاقی تجربش میکنن. اما چندتا روش وجود داره که باهاشون میتونیم آگاهانه رویا های شفاف ببینیم. برای شروع تمرین رویاپردازی شفاف میتونین این پست رو بخونین

های اوری وان! میدونم دیر به دیر پست میزارم (آنلاین هستما. جواب کامنتاتونو میدم) ولی خب این بار با یه پست بلند بالا اومدم که خیلی میتونه بهتون کمک کنه. تو پست بعدی میگم که چطور با رویای شفاف شیفت کنین.

رویای شفاف چیست؟

به زبون ساده رویای شفاف وقتی اتفاق میوفته که یه نفر خودش رو هوشیار و واضح توی خواب ببینه. و این آگاهی که ما از خواب بودن خودمون داریم بهمون اجازه کنترل و تغییر توی خوابمون رو میده. ارسطو برای اولین بار تو کتاب خودش در مورد رویاها از رویای شفاف حرف زد. اما رویای شفاف تا دهه 1970 از نظر علمی بررسی نشد.

از نظر علمی این حالت یه وضعیت ترکیبی هوشیاری اما متفاوت با بیداری و خواب REM (یه مرحله از مراحل خواب که توش رویا می بینیم)
رابرت واگنر، نویسنده کتاب رویای شفاف میگه: رویای شفاف دروازه ای به درون خودمونه. همونجور که مشخصه رویای شفاف راهو برای انجان دادن کارای زیادی برامون باز میکنه. اما مزایای رویای شفاف همینجا تموم نمیشه. این نویسنده اضافه میکنه: رویای شفاف به ما اجازه میده تا از پتانسیل به ظاهر نامحدود دنیای رویا و خود آگاهیمون بهره ببریم یعنی مثلا شما میتونین تو خواب پرواز کنین، با حیوونا حرف بزنین و...

دکتر لزلی الیس، درمانگر و متخصص رویا، اضافه می کنه که "رویای شفاف می تونه مارو با روح معنوی خودمون ارتباط بده و حس ارتباط جهانی و حتی ترس کمتر از مرگ برامون به وجود بیاره."
لزلی الیس حتی نشون داده که رویای شفاف دیدن به درمان کابوسا هم کمک میکنه. مثلا فرض کنین موقع کابوس دیدن کنترل خوابمونو دستمون بگیریم. این دکتر میگه دیدن این رویا ها به صبر و پشتکار نیاز داره و حتی کسایی که به طور منظم رویاهای شفاف میبینن همیشه نمیتونن این کارو به میل خودشون انجام بدن.

9 نکته و تکنیک برای دیدن رویای شفاف

رویاهای شفاف میتونن به طور طبیعی اتفاق بیوفتن اما چند راه وجود دارد که با اونا میتونیم احتمالش رو زیاد کنیم. برای بعضی ازونا باید نصف شب از خواب بیدار بشین اما من اینجا روی اون روشایی تمرکز میکنم که هم بتونین استراحت شبانتونو داشته باشین هم رویای شفاف ببینین.

1. مدام چک کنید که خوابید یا بیدار
تو طول روز عادت کنین هی از خودتون بپرسید الان من بیدارم یا خواب؟ حتی سعی کنین انگشتتونو تو پهلو یا کف دستتون فرو کنین یا خودتونو نیشگون بگیرین و سعی کنین پرواز کنین. خلاقیت داشته باشین و روش خودتونو بسازین. شاید بنظرتون مسخره بیاد اما این کارا باعث میشن ذهن شما به این عادت کنه و موقعی که خوابین این سوالو از خودش بپرسه
یه فکت جالب هم که اینجا بهتون کمک میکنه اینه که تو خواب خبری از ساعت و زمان نیست. یعنی شما میتونین اطرافتونو چک کنین و ببینین ساعت میبینین یا نه و اگر ندیدین یعنی شما الان خواب هستین.
2. بیشتر بخوابین تا بیشتر رویا ببینین
برای دیدن رویای شفاف اول باید به مرحله REM برسیم. واسه همین اول از همه باید خوابمونو تنظیم کنیم و مطمئن بشیم که به اندازه کافی می خوابیم. قبل از خوابیدن دارو و چیزایی که خوابو بهم میریزن نخورین.
3. به خودتون تلقین کنین
برای اینکار قبل خواب دراز بکشین و ذهنتونو خالی کنین. یکی از جمله های پایینو انتخاب کنین و با خودتون تکرار کنین. میتونین این جمله هارو با ادبیات خودتون و اونجور که راحتین بگین.
"امشب در رویاهایم متوجه خواهم شد که دارم رویا می بینم و آگاهانه آگاه می شوم."
"امشب در رویاهایم، وقتی چیز عجیبی می بینم، متوجه می شوم که دارم خواب می بینم و آگاهانه آگاه می شوم."
"امشب در رویاهایم از نظر انتقادی بیشتر آگاه خواهم بود. وقتی متوجه چیز عجیبی می‌شوم، متوجه می‌شوم که دارم رویا می‌بینم و آگاهانه آگاه می‌شوم."
حتی میتونین تصور کنین که صبح با خوشحالی رویای شفاف خودتونو توی دفتر مینویسین. بازم میگم که میتونین یه روش که خودتون باهاش راحت ترین و بسازین و حتی توی کامنتا به هم پیشنهاد کنین

4. یه دفتر خاطرات از رویاهاتون داشته باشین
کسایی که رویاهاشون رو یادشون میمونه راحت تر میتونن رویای شفاف ببینن و یکی از راهایی که کمکتون میکنه خواباتونو یادتون نره اینه که همیشه صبح که از خواب بلند میشین هر چیزی که از خوابتون یادتونه رو بنویسین. اینجوری مغز عادت میکنه که این اطلاعات براتون مهمه و نگهشون میداره
5. رویاها یا آدمای تکراری توی خواباتونو بشناسین
شماهم خوابای تکراری میبینین یا توی خواباتون آدمای تکراری هستن؟
اگر جوابتون آره‌س شما میتونین از این به عنوان یه راه برای فهمیدن اینکه خوابین یا بیدار استفاده کنین. میتونین قبل خواب رویاهای تکراریتونو مرور کنین و به خودتون بگین دفه بعد که این خوابو دیدم سریع میفهمم الان خوابم
6. چرت بزنین
چرت زدن میتونه به دیدن رویای شفاف کمک کنه.
وقتی داره خوابتون میبره سعی کنین خودتونو بیدار نگه دارین. با اینکار شانس دیدن رویای شفافو افزایش میدین
7. تکنیک "Modified Castaneda" رو امتحان کنین
روش این تکنیک اینجوریه که شما توی تختتون میشینین و ذهنتونو آروم میکنین. بعد به کف دستاتون زل بزنین و بگین امشب وقتی که دارم خواب میبینم به دستام نگاه میکنم و سریع میفهمم که دارم خواب میبینم.
همینجوری به دستاتون نگاه کنین و این جمله رو تکرار کنین. سعی کنین با دوتا چشمتون همزمان به یه نقطه نگاه کنین تا دید دو چشمتون باهم تداخل پیدا کنه و تار ببینین. همینجوری آروم بمونین و جمله رو با خودتون تکرار کنین.

بعد از پنج دقیقه یا موقعی که خواب آلود شدین تمرین و تموم کنین.
تو این روش باید نصف شب از خواب بیدار بشین. موقعی که بیدار شدین به دستاتون نگاه کنین و یادتون بیاد که میخواستین موقع خواب به دستاتون نگاه کنین. سعی کنین خوابتونو یادتون بیاد و ببینین به دستاتون نگاه کردین یا نه. حالا دوباره بخوابین این بار مغز شما فعال تره و زودتر به مرحله REM میرین. یادتون نره که توی خواب به دستاتون نگاه کنین.
موقع رویا دیدن ممکنه دستاتون جلوتون ظاهر بشن یا چشمتون بهشون بیوفته. اگر این اتفاق افتاد شما سریع ارتباط برقرار میکنین و میفهمین که الان دارین خواب میبینین. سعی کنین آروم بمونین و محیط رویاتون رو کشف کنین. بعدا وقتی از خواب بیدار شدین هرچیزی که یادتونه رو توی دفترچه رویاتون یادداشت کنین. سعی کنین همه چیز رو بنویسین. اینکه چجوری بیدار شدین، چجوری متوجه شدین که خواب میبینین، کارای که وقتی میدونستین دارین خواب می بینین انجام دادین و...
انجام دادن مداوم این تمرین هر شب قبل از خواب بهتون کمک میکنه یه محرک و پاسخ شرطی توی ذهنتون ایجاد بشه که هر بار که شما توی خواب دستاتون رو دیدین متوجه بشین دارین خواب میبینین.
8. به خوابای قبلیتون فکر کنین
این یه تکنیک حافظست که برای دیدن رویای شفاف بهتون کمک میکنه. توجه کنین که توی این تکنیک لازمه رویاهاتون رو به خوبی یادتون بیاد و نوشتن خواباتون خیلی بهتون کمک میکنه. سعی کنین یکی از خواباتونو یادتون بیاد. میتونه خواب شب قبل باشه یا خوابی که وقتی تازه بیدار شدین یادتونه. به اتفاقایی که توی رویاتون افتادن فکر کنین و تصور کنین که برمی‌گردین به اون رویا و سعی کنین دوباره ادامه خواب رو تصور کنین.
همونطور که تصور می کنین به خودتون بگین میخوام دفعه بعد که خواب میبینم یادم باشه که تشخیص بدم دارم خواب میبینم. تا موقعی که خوابتون ببره به تصور و گفتن این جمله ادامه بدین.
9. هیجان زده نشین
یادتون باشه وقتی که موفق میشین رویای شفاف ببینین سعی کنید آروم باشین و خیلی هیجان زده نشین چون هیجان زیاد میتونه باعث بیدار شدن شما بشه.
در آخر یه توصیه که روانشناسا و متخصصای خواب کردن رو بهتون میگم. یادتون نره که رویای شفاف و در حدی سرگرمی نگه دارین و برای فرار از واقعیت بهش پناه نبرین. سوالی بود تو کامنت بپرسین. برای شیفت با لوسید دریم یه پست مخصوص مینویسم. اگر خوابای باحال دیدین حتما تعریف کنین^^


نظرات (۶)

  • تانا :)
    Sunday 14 November 21 , 11:37
    عااا ممنون ♡
  • شی‍ ‍فته
    Wednesday 3 November 21 , 08:59
    سلااام میونااا*-*
    من چند روز پیش اتفاقا یه خوابت کراری دیدم و وسطش فهمیمد که خوابم، الات دیدم یکی از روشاس ، جالب بود برامD:
    حالا من وسط خواب میخواستم شیفت کنم، ولی استرس گرفتم از خواب بیدار شدم:/
    • author avatar
      Miuna Paterson
      7 November 21، 10:52
      سلااام
      وای... ننه دوباره از دستش ندهههه
      استرس نگیر. عادیه. طبیعیه. دوباره از دستش نده.
      من خودم لوسید دریم هام چند ثانین. یهو میفهمم خوابه میخوام یکارایی کنم و اینا. بعد یادم میره وباز خواب معمولی میشه
  • تانا :)
    Tuesday 2 November 21 , 10:12
    خیلییی خوبه وبلاگتتت ♡-♡
    ی سوال در مورد شیفتینگ:
    اینکه میگن تو اسکریپتتون بنویسید " من در دی آر روی گوشیم اپلیکیشن لیفا رو دارم" درسته ؟ میگن با اون اپلیکیشن میتونید تو دی آر اسکریپتتون رو تغییر بدید!:/
    • author avatar
      Miuna Paterson
      7 November 21، 11:03
      مرسی عزیزمممم
      اره میشه ولی خب همه چیز تغییر نمیکنه. یچزایی کلی. مثل اینکه تو کمدت چی پیدا میشه. لباسات چیان. و ایناها. میتونی حالا یه گوشی داشته باشی اینطوری کار کنه. یا یه دفترچه که توش بنویسی
  • های :)
    من تازه با وبلاگت آشنا شدم...خیلی مطالب جالبی داری دوست دارم مطالبتو دنبال کنم 🙃✨
    فقط لطفا بیشتر فعالیت کن •-•
    • author avatar
      Miuna Paterson
      2 November 21، 09:50
      های هاای
      او خوشحالم که
      .

      سعیمو میکنم...

  • های،،
    این عالی بود . خیلی خیلی بلاگت خوبه .
    میشه بهم بگی چطوری قالب دلخواهم رو برای بلاگم درست کنم؟تنکیوووو کیوت؛-؛
    • author avatar
      Miuna Paterson
      30 October 21، 19:06
      سلااام
      مرسیع خوشحالم خوشت اومده 
      نمیدونمم. من فقط بلدم قالبارو تغییر بدم. اونم نه همشونو
  • .
    Saturday 30 October 21 , 17:46
    هورا پست جدید😍
    من خیلی وقته درگیرم و وقت ندارم سر بزنم وبلاگت
    وقتی پست میزاری انرژی میگیرم لطفا تند تند بزار
    • author avatar
      Miuna Paterson
      30 October 21، 19:05
      ..یسس... بلاخره
      سعیمو میکنممم ولی خب چیزایی که میزارم سعی میکنم مفید باشن. من خودم خیلی دوست دارم سریع پست بزارم حیف که وقت ندارم اونقدر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

Wᴇʟᴄᴏᴍᴇ ᴛᴏ ᴛʜᴇ ᴅᴀʀᴋ ᴄᴀsᴛʟᴇ
I ʜᴏᴘᴇ ʏᴏᴜ ғɪɴᴅ ʏᴏᴜʀ ᴅʀᴇᴀᴍs ʜᴇʀᴇ
Gᴀɪɴ ғᴀɪᴛʜ Aɴᴅ ғᴇᴇʟ ʜᴏᴘᴇ ɪɴ ᴛʜᴇ ᴄᴇʟʟs ᴏғ ʏᴏᴜʀ ʙᴏᴅʏ
Iᴛ ᴍᴀʏ ʙᴇ ᴅᴀʀᴋ ʜᴇʀᴇ
Bᴜᴛ ᴅᴏɴ·ᴛ ғᴏʀɢᴇᴛ ᴛʜᴀᴛ ɪɴ ᴛʜᴇ ᴅᴇᴘᴛʜs ᴏғ ᴅᴀʀᴋɴᴇss﹐ ᴛʜᴇʀᴇ ɪs ʟɪɢʜᴛ
Aɴᴅ ɪᴛ ᴡɪʟʟ ɴᴏᴛ ᴍᴀᴋᴇ sᴇɴsᴇ ᴡɪᴛʜᴏᴜᴛ ᴅᴀʀᴋɴᴇss
قابل توجه بازدیدکنندگان قلعه تاریک
کپی از مطالب (به هر شکلی)
به هیچ عنوان بخشیده نمی شود
پیگرد آن به وجدان افراد بر میگردد